Według Pawła Wojciechowskiego, trenera eksperta B&O Navigator Firma Szkoleniowa, tajemnicą umiejętnego kierowania zespołem pracowników jest umiejętność zrozumienia motywacji poszczególnych członków zespołu. Pracownicy kierują się zazwyczaj trzema głównymi celami: samorozwojem, władzą lub przynależnością społeczną.
Do rad, jakie Paweł Wojciechowski udziela kierownikom zespołów, należą między innymi:
- stosowanie bezkonfliktowej komunikacji
Unikanie sytuacji stresowych i prowadzących do destruktywnych konfliktów jest umiejętnością, jaka powinna cechować każdego kierownika zespołu handlowego. „Ciężka atmosfera” w zespole wpływa na skuteczność wykonywanej pracy, znacznie ją zmniejszając. To, co w zgodzie i spokoju zrobić można w kilka godzin, w przypadku istniejących napięć i konfliktów, zająć może nawet i kilka dni.
- wyznaczanie adekwatnie motywujących celów
Każdy pracownik jest inny i na każdego podziała coś innego. Jeden potrzebuje kija, inny marchewki, a jeszcze inny odpowiedniej mieszanki jednego i drugiego. Dobry menedżer powinien inaczej zwracać się do pracownika pewnego siebie i osiągającego określone sukcesy, a inaczej do podwładnego o delikatniejszym charakterze i sposobie zachowania. Obydwaj pracownicy mogą osiągać bardzo podobne wyniki w pracy, jeśli tylko do każdego zastosuje się inne podejście.
- obserwowanie zmienności zachowań
Szybka reakcja na zmianę zachowania i podejścia do pracy pracownika to kolejny klucz do efektywnego zarządzania zespołem osób. Trzeba wiedzieć kiedy powiedzieć „dość”, kiedy pochwalić, kiedy wesprzeć, zachęcić do działania, upomnieć lub zagrozić poważniejszymi konsekwencjami.